I Ur och Skur Myllran

Vår pedagogik

I Ur och Skur - där barnet alltid är i fokus

I Ur och Skur förskola - en del av Friluftsfrämjandet
Vår förskola är en I Ur och Skur förskola och är licensierad av I Ur och Skur, Friluftsfrämjandet. Läs gärna mer på:
https://www.friluftsframjandet.se/detta-gor-vi/forskolor-och-skolor/i-ur-och-skur/

Vi baserar vår verksamhet på Friluftsfrämjandets och I Ur och Skur pedagogikens grundidé och utgår från Läroplanen för förskolan (Lpfö 18). På en I Ur och Skur förskola gör pedagogerna didaktiska val och planerar in långa stunder för utevistelse. Här är undervisning, friluftsliv och vistelse i naturen snarare regel än undantag då uterummet används som lärmiljö och är ett lika självklart inslag som lokalerna inomhus. Utevistelsen ska alltid upplevas som rolig och njutbar. Pedagogikens utgångspunkt har sin grund i ett upplevelsebaserat lärande tillsammans med medupptäckande och medagerande pedagoger.

För att barnen ska kunna utvecklas och få grunden till ett livslångt lärande är det viktigt att de känner sig trygga i sin vardagsmiljö och att alla barn känner sig välkomna och trivs på förskolan. Vi strävar även efter att varje barn ska känna sig trygga i sig själva, i gruppen, på förskolan samt i närmiljön, samtidigt som de utmanas till lek, lärande och äventyr.

För oss är bemötande viktigt. Förskolan anser att det är viktigt att alla barn blir sedda och uppmärksammade. Vi arbetar för att alla barn ska känna delaktighet och utveckla förmågan att kommunicera. Genom att vi har en tydlig verksamhet med dagliga rutiner underlättar vi för barnen att känna trygghet och igenkännande i verksamheten.

Ledarsynen speglas av ledorden VI KAN. Orden står för att pedagogen är:
V- Välkomnande
I- Inspirerande
K- Kompetent
A- Aktiv
N- Nyfiken.

Utomhuspedagogik

Att arbeta med utomhuspedagogik är en process. Det är en plats där lärande tas tillvara, en metod att lära och en tydlig mening med lärandet. Barnens utforskande och upptäckande tas tillvara och blir en grund i lärandet.
I vårt arbete med utomhuspedagogik strävar vi efter att visa på samband och helheter. Vi vill skapa meningsfulla sammanhang där barnen får möjlighet till utveckling och lärande i en autentisk miljö. Det centrala är upplevelsen och äventyret. Det vi gör på förskolan ska vara lustfyllt och inspirerande. Vi vill fånga barnens nyfikenhet och ta vara på barnens lust att lära. Genom upplevelser med hela kroppen och alla sinnen befäster vi kunskapen på flera plan.

Vi visar och ger möjlighet för barnen att vistas ute i alla väder, vi ger dem kunskap om rätt utrustning alltifrån kläder, kåsor och stormkök till hur vi lagar mat ute och tar tillvara på årstiderna och vad de har att erbjuda. Friluftsliv ger barnen glädjen i att röra sig likväl som att känna lugn och ro och få kunskaper om vad och hur jag kan göra i olika miljöer. Vi värnar om utelivet genom att äta och vistas ute och barnen får med sig en inneboende känsla för naturen och därmed aktsamhet om vår miljö. Barnen får kunskaper om och i naturen, om Allemansrätten och om en hållbar utveckling i praktiken. Friluftsliv och miljöarbete går hand i hand. Tillsammans med barnen arbetar vi för ett hållbart samhälle. Genom ett aktivt miljöarbete i vardagen blir barnen ”omedvetet miljömedvetna”
Inom I Ur och Skur har leken stor plats. Vi ger barnen förutsättningar för lek. En lek där närvarande trygga pedagoger ger utrymme och tid för leken. Vi skapar miljöer för olika typer av lek både ute och inne.

I Ur och Skurs metodcirkel är vår modell och utgångspunkt för arbetet tillsammans med barnen. Cirkeln är indelad i sektioner som utgår från att barnet är i fokus och som en röd tråd genom alla sektioner används upplevelsebaserat lärande för en hållbar livsstil i praktiken. Alla delar är lika viktiga, men kan ta olika mycket tid i anspråk.

cirkln.jpg